22:a juni 2011 - Fyra veckor till havs!

Hejsan alla!

Nu har Acheilos tagit sig till Västervik. Kom igår hit efter att på 9 timmar och 40 minuter seglat de 49 sjömilen hit. Förutom att det kanske är själ att fira är det även idag onsdag, vilket innebär att Acheilos har varit ute och seglat i fyra veckor!

Fyra veckor, 28 dagar! Så mycket som vi har hunnit med, och så mycket kvar att uppleva. För att fira detta sammanfattar jag lite snabbt i ett par punkter vad vi har haft för oss sedan sist.

  • 25:e maj
    Kastade loss från Kalmar och äventyret börjar! Jag, Jonathan och Hampus slår denna dag hastighetsrekordet 10,7 knop som står sig än idag! Det närmaste hittills är när jag och Per Anders var uppe i 7,3.
  • 27:e maj
    Hampus hoppar av och jag och Jonathan reser norrut från Oskarshamn. Passerade Oskarshamns Kärnkraftverk.
  • 30:e maj
    Fortfarande med mig och Jonte i besättningen lämnar vi Västervik och finner norr om denna ort vår alldeles egna favorit ö och stannar där ett extra dygn.
  • 3:e juni
    Jonathan hoppar av båten och Per Anders hoppar på. Vi fortsätter österut mot stockholmsskärgård.
  • 4:e juni
    Jag och Per Anders anländer till Ornö i stockholmsskärgård och lyckas på läns komma upp i 7,3 knop.
  • 7:e juni
    Lordan har anslutit sig till Acheilos och Per Anders tar bussen hem. Vi påbörjar seglingen vidare österut i skärgården.
  • 10:e juni
    Lordan och Christofer kastar loss från "Brattbryggan" Sandhamn mest med åsikten "Aldrig mer!". Trevlig ö kanske, men att skjuta salut vid 8 för att markera att "Nu börjar vår business" och en grannbåt av partyprizze-klass som spelar musik tre på natten blir för mycket och besättningen flyr ut i vildmarken; Lilla Nassa skärgård!
  • 12:e juni
    Acheilos besättning lyckas navigera in till Möja och hittar till Kyrkviken eftersom den otroligt nog har en kyrka där. Jag och Lordan hyr kajaker och njuter av att slippa allt vad kölar heter. Jag tar över förstaplatsen på "Skade-listan" när jag ramlar ner från en 3m hög klippa. Tur att det var vatten nedanför och att jag hade badkläder.
  • 16:e juni
    Lordan och jag lämnar för andra gången Dalarö och vi lyckas ta oss till Nynäshamn.
  • 17:e juni
    Lordan tar pendeltåget till Stockholm och jag börjar soloseglingen söderut i regnvädret som hänger över "Nynäs"
  • 20:e juni
    Kom till Oxelösund dagen innan, men eftersom staden saknar allt vad bokaffär heter blir det en snabb visit i denna industriort. Seglar på eftermiddagen söderut mot Arkö.
  • 21:a juni
    Soloseglings rekord, 49 sjömil i sträck med en lunch beståendes av en chokladbit, en apelsin och en termos nyponsoppa. En tysk segelbåt ser att jag styr med fötterna och jag viftar till honom med min termos, svaret blir ett leende och seglaren gör tummen upp.
  • 22:a juni
    Och så då slutligen idag! Fyra veckor till sjöss! Ligger i Västerviks ena gästhamn. Jonathan ansluter sig i övermorgon och vi hoppas då ta oss vidare mot Gotland och Stora Karlsö!

Bild; Kanske lite väl liten bild för att synas, men majoriteten av båtarna ute just nu är tyska...

/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0