29:e maj 2011 - Vila i Västervik

Hejsan

Så, sen jag och Jonte lämnade av Hampus i Oskarshamn så har vi haft fullt upp på segelbåten. Samma dag tog vi oss norrut till en långsmal skyddad vik i närheten av Kråkelund strax norr om Oskarshamns kärnkraftverk. Där låg vi en natt med båten, tog ett par kast med kastspöt i vattnet tyvärr utan framgång, inventerade matförrådet och hade det riktigt gott.


Bild; Förtöjde med ankare för första gången när vi la till vid Kråkelund.

Efter det kastade vi loss från Kråkelund vid 10:30 tiden och påbörjade vår segling norrut mot Västervik i den västliga vinden. Själva seglingen i skärgården gick otroligt bra och vädret var fantastiskt. Det var inte förän vi skulle in till Västervik som vinden vridit sig och vi tvingades kryssa mot den nordvästliga vinden in i hamnen som det för första gången på allvar blev lite kämpigt. La till i en gästhamn stax öster om Västervik, men tyvärr saknar den de flesta av de ting vi just nu värderar högst; Dusch & Bastu! Så vi funderar idag den 29:e att flytta oss till en annan, lite dyrare gästhamn för att ligga där istället. 

Idag blir även vårat första vilodygn. Vi ligger redan två dagar före i tidsplanen och vi var allmänt slutkörda när vi kom iland igår. Städningen av båten fick därmed vänta och vi gick och käkade kvällsmat på restaurang och besökte Filmstaden i Västervik för att titta på Pirates of the Caribbean. Sammanfattningsvis var det en rätt så dålig film, och besättningen på Acheilos ger den 2 utav 5 fendrar...

/C
/C

26:e maj 2011 - "You know what they say about men with big feet..."

"... They need big shoes" /Citerat av Jonathan & Hampus

Så, nu är vi iväg! Skriver detta den 27:e kl 12:46 på natten, så jag börjar med att berätta vad vi gjort de senaste två dagarna.

Precis som jag skrev tidigare så lämnade vi Kalmar och Stensö den 25:e. Saken var bara den att vädret inte var någon rejäl höjdare den dagen. Blåste på gränsen till västerlig kuling den dagen. Vi försökte ta oss till Pataholm, men vinden var så pass stark och vädret i allmänhet så dåligt att vi beslöt oss för att länsa med den sydvästerliga vinden och ta oss till Borgholm. Genom att rida på den 27 fot långa H-båten i de upp till 1½ m höga vågorna lyckades vi enligt GPS:en ta oss upp i 10,7 knop på revat storsegel.

Efter att ha lyckats Segla in i Borgholms hamn firade vi vår överlevnad på café genom att den smått laktosintoleranta Jonathan käkade gräddbakelser. Vinden fortsatte vara så pass stark under kvällen att vi sedan bad två killar från en tysk båt att ta emot oss när vi flyttade båten in till den mest skyddade delen av gästhamnen. 

Sedan idag den 26:e har vädret varit mycket bra. I och med utlovat riktigt dåligt väder den 27:e beslöt vi oss för att försöka nå Oskarshamn denna dag. Vi tog oss otroligt nog hela vägen från Borgholm hela vägen in till Oskarshamns hamn utan att slå en enda gång. 5,5 knop läns i bra väder hela dagen gjorde den 26:e maj till den hittills bästa dagen.

Imorgon, eller ja, alltså idag den 27:e ska Hampus hoppa av båten och ta bussen hem. Jag och Jonte ska möjligen handla lite fler grejer innan vi börjar bege oss vidare norrut. Den ordinarie planen är att vi ska nå Västervik om tre dagar, vår plan är att försöka göra det på runt tre. Lyckas vi inte med det kanske det glädjer våra framtida gastar eftersom vi i nuläget ligger en dag före tidsplanen. Något vi valt att göra för att ha mariginal eftersom SMHI har utlovat dåligt väder flera dagar i rad nu.

Dagens ros går till Hampus som har visat sig vara en ytterst begåvad navigatör, och han knäckte den gåta som sjökortet innebär. Synd att du ska lämna oss imorgon. Ha en bra resa hem!


Bild; Jonte vid rodret, och Hampus tittar upp från sjökortet. (26/5-11)

/C

25:e maj 2011 - Då kastar vi loss!

Javisst alla tolv läsare som följer oss lite då och då!

Idag kastar vi loss ifrån Stensö i Kalmar för att ge oss ut på den längsta seglatsen som någon av oss varit med om. De tre försökskaninerna som sticker iväg idag på den första sträckan av detta äventyr är följande;

Jonathan; (Skeppskock & fördäcksslav)


Hampus; (Styrman & motoransvarig)


Christofer; (Navigatör & lite allt möjligt)


Första hindret blir att komma ut ifrån Stensö fiskehamn och sen norrut under Ölandsbron och vidare upp i Kalmarsund. Hampus är med ett par dagar för att sen kliva på senare under resans gång, och Jonte hänger antagligen med upp längst med hela Kalmarsund och en bra bit upp på ostkusten.

Vår segelbåt Acheilos har renoverats sedan i februari. Vi har köpt sjökort, VHF, GPS, gått seglarkurser, tagit VHF certifikat med mera, så, nu är det dags att ta språnget och kasta sig ut i detta riktiga äventyr!

För att du ska kunna följa oss... oavsett vem du är; Vän, familj, gast eller bara nyfiken, så har vi med oss mobiler, kameror och en laptop. Det blir en hel del filmat med förhoppningen att göra en liten film när resan är över, men vi lovar även att ta bilder och posta inlägg här på bloggen under resans gång. 

Ha det bra, önska oss lycka till, håll tummarna och be till vädergudarna! 

/Christofer

"Förtamp loss!"

24:e maj 2011 - Första "o"frivilliga doppet

Så frivilligt kan man nog inte säga att det var. Faktiskt. Fick besök på båten igår av min käre vän Magnus som förhoppningsvis ska hänga med och segla en liten sväng med oss på Acheilos i juli månad. När vi skulle kliva ombord ramlade mina glasögon ned i vattnet, plums, och där försvann de...

Vad gör man då som dykinstruktör? Man hoppar i såklart! Med en skrattande (och filmande) Magnus som enda publik gled jag likt en köldskadad och flämtande slank fisk genom vattnet med kommentaren "Åh fy f*n vad kallt!".

Magnus sattes i arbete med att leta reda på en handduk som jag gömt i köket. En handduk som naturligtvis var blöt. Nåja, ett par fridyk med cyklopet och min dyklampa fann jag på två meters djup mina kära glasögon liggandes på bottnen. Dagen räddad!

Nåja, förutom detta hade jag igår även tid att utföra lite konstruktiva saker
  1. Köpa sjökort för Bornholm & Gotland Klart!
  2. Köpa köksatteraljer t.ex. Konservöppnare, slickepott etc. Klart!
  3. Fixa bordsben till bordet Klart!
  4. Blåsa upp fendrarna Klart!
  5. Laga sprayhooden Klart!
  6. Dammsuga båten Klart!
  7. Tömma kölsvinet på vatten och torka tort Klart!
  8. Köpa sjösjukepiller Klart!
  9. Fixa en kylbag och frysa in t.ex. mjölkpaket Klart!
Det som återstår är då alltså;
  • Handla mat och C2H5OH-drycker Ska göras idag!
  • Införskaffa och montera band för säkerhetsselen Ska göras idag!
  • Köpa en länspump Vi tar ett öskar. För dyrt med länspump!
  • Sätta en liten plastbit vid låset till förpiksluckan Hittade ingen i affären!
I övrigt så är det nu bara timmar kvar tills dess att den första gasten kommer. Det regnar just nu och ska tyvärr även delvis göra det imorgon. Ni som ska mönstra på imorgon, i juni eller i juli. Glöm... Inte... Regnkläder!


Bild;
Vädret imorgon enligt SMHI.

Detta är alltså med andra ord sista inlägget här på bloggen under den första av de tre delarna av vårat äventyr;
  1. Förberedelserna!
    (18/12-10 till 24/05-11)
  2. Seglingsresan! 
    (25/05-11 till 17/07-11)
  3. Sammanfattningar efter resan! 
    (18/07-11 och vidare)
Så ha det bra, så hörs vi!

/C

22:a maj 2011 - T-röd cocktails i 6,5 knop

Skepp ohoj!

Avfärd; 3 dagar kvar!

Så, detta blir nog det näst sista inlägget här på bloggen innan vi får börja blogga från sittbrunnen.
Sen sist har vi hunnit med ytterligare två seglatser ut i Kalmarsund i sydlig riktning mot Mörbylånga. Per Anders har varit i Kalmar och tillsammans med mig jobbat vidare på båten. 

Bland annat har vi införskaffat ett par seglarbyxor och de sjökort som vi behöver, blev följande båtsport sjökort;
  • Hanöbukten
  • Kalmarsund
  • Ostkusten
  • Stockholm Södra
  • Stockholm Mellersta
  • Stockholm Norra
Kvar återstår nu möjligen ett översiktskort för Gotland, ett sjökort för Bornholm och sen Åland. Problematiken kring den sistnämnda av dessa destinationer återstår. Sjökorten till Åland var väldigt dyra i förhållande till hur få dagar vi i såfall skulle vara där, och jag har fortfarande inga gastar för överseglingen dit.

Förutom att jag och Per Anders var ute och seglade har vi testat båtens värmare vilken fungerade alldeles utmärkt. En cocktail av T-röd och pellets förtänt med lite tidningspapper gör tändningen till det minsta problemet. Två eldflammor ut ur kaminens öppning gav dagen lite häftig pyroteknik och efter det brann kaminen alldeles utmärkt i 50 minuter. 


Bild; Genom vår GPS har vi uppmätt maxfarten hittills till 6,5 knop (12km/h), men då seglade vi biddevind med storsegel och fock.

Ja, så det mesta är alltså klart! Gastarna kommer i övermorgon och om tre dagar blir det avfärd. Det som dock fortfarande behöver göras är;
  1. Köpa sjökort för Bornholm & Gotland (Samt Åland?)
  2. Köpa köksatteraljer t.ex. Konservöppnare, slickepott etc.
  3. Handla mat och C2H5OH-drycker (Hur bra är du på kemi? ;)...)
  4. Fixa bordsben till bordet
  5. Blåsa upp fendrarna
  6. Införskaffa och montera band för säkerhetsselen
  7. Laga sprayhooden
  8. Dammsuga båten
  9. Köpa en länspump
  10. Tömma kölsvinet på vatten och torka tort
  11. Sätta en liten plastbit vid låset till förpiksluckan
  12. Köpa sjösjukepiller
  13. Fixa en kylbag och frysa in t.ex. mjölkpaket
Nästa inlägg kommer den 24:e så då får du se hur de allra sista förberedelserna har gått...

/C

17:e maj - Vi flirtar med Norge

Hej alla läsare och glad 17:e maj!

Denna dag firar alla vi på Acheilos... Ja, OK, kanske inte alla, men jag, att Christian Frederik skrev under norges grundlag vilket gjorde att Norge blev en självständig stat.

"Varför gör ni detta?"
Åh, det är inget annat än en skamlös flirt med våra NORSKA läsare. Vår blogg har nu blivit länkad från så väl svenska H-båtsförbundet; (www.h-boat.se) som den norska H-båtsklubben; (http://h-baat.origo.no/)

"Är det verkligen skäl nog?"
Vi har faktiskt mer gemensamt med Norge än så. Det är faktiskt så att när frågan togs upp första gången;

"Vart ska vi segla?"

Ja, då blev faktiskt svaret; Norge! Eller, närmare bestämt, Lofoten!

Bild; Vårt "Drömmål" var från början Lofoten. Christofer siktar mot stjärnorna, och vi landade på Åland. Nåja, det kunde väll varit värre?

"Så det blev inte Norge, varför då?"
Därför att segla från Kalmar på den svenska östkusten till Lofoten i nordnorge skulle ta betydligt längre tid. Det är även en svårare segelrutt som även skulle kosta mer pengar. Är det någonstans det är dyrare att köpa mat än i Sverige, ja då skulle det vara Norge.

Nåja, vi får väll ta det någon annan gång när vi har lite mer tid, pengar & erfarenhet. Vi ska väll alla gå i pension någon dag. Ja, man kan ju hoppas i alla fall :)

Åter igen, glad 17:e maj. Och, vet du! När är den svenska nationaldagen? Hm, kommer knappt ihåg...

8:a dagar kvar till avfärd! Jippie!

/C

16:e maj 2011 - Grundkurs i grundstötning

Hej du!

15:e maj;

Så, i söndags, den 15:e maj var det som ni kanske vet dags för sjösättning! Efter att ha kört båten från Växjö till Kalmar blev det till att använda kranen vid Stensö för sjösättning. 


Bild; Vädret kunde man då garanterat inte klaga på!

Det gick visserligen inte på första försöket, men efter att ha flyttat fler tunga föremål akterut och fäst en tamp från knapen i fören till lyftkroken gick det slutligen att få i Acheilos i plurret. En bra stund av förberedelser och sedan fick vi även på masten.


Bild; Vantspridarna monteras

16:e maj;

Och, sedan idag; 16:e maj. Efter att ha inhandlat allt ifrån bestick på IKEA till storfall i en båtbutik och Alkylatbensin så var det då dags att segla från hamnen på Stensös västra sida till den på dess östra sida. Fågelvägen är detta bara en sträcka på ett par hundra meter, men eftersom vår segelbåt inte kommer igenom Stensö kanal måste man segla runt denna halvö. 


Bild; Man behöver segla en bra bit för att komma runt denna halvö.

Så, seglingen tog någonstans runt tre timmar. Med endast storseglet hissat blev det först kryss i rak motvind innan det slutligen blev läns när man sedan skulle segla norrut.

Sammanfattningsvis kan man säga att Acheilos seglade hur bra som helst, men det var otroligt grund vatten och det blev den liten grundkurs i grundstötning på resan runt Stensö. Den bästa summeringen av tankegångarna var nog mest "Va, finns det ett grund här?"


Bild; Det blåste en hel del, och man kunde verkligen rida på vågorna i Kalmarsund som när de var som störst gjorde att hela Acheilos försvann i vissa av vågdalarna...

Nej du, nu ska jag åka och titta så att båten inte har sjunkt!
/C

Boktips 1; "Pripps Blå reklamen goes zombies"

Vad är nu detta?

Eftersom vi på Acheilos är fullständigt ointresserade av att ge dig tips på kläder, smink & skor så tänker vi istället tipsa och så småningom även recensera Böcker!

Så, tillåt mig därför att presentera...


Boktips nr 1; "Tjärven" av John Ajvide Lindqvist

Handling;
Tänk dig en riktigt idyllisk skärgårdsmiljö. En vacker träbåt, solsken, en flaska Pripps Blå *host* och men massa glada människor. Kombinera detta med det faktum att det är Midsommar och lägg sedan bara till en sak...
... Zombies! Zombies som kommer upp ur vattnet...

Förklaring;
Författaren bakom denna story är den samma som skrivit "Låt den Rätte komma in" och "Papperväggar". Jag läste den senare av dessa två under tiden jag bodde i Jordanien för att jag läst alla andra böcker, men precis somså många andra måste jag sälla mig till skaran av kritiker som helt enkelt tycker att John skriver otroligt bra historier, om än något läskiga!

Betyg;
Denna "bok" kommer Tyvärr endast ut som E-bok och Ljudbok. Väldigt synd för oss bokmalar som föredrar pockets. Har inte läst/lyssnat på den än eftersom den kom ut den 11:e maj, men det ska helt klart göras... Fast, det blir nog Efter att jag kommit hem från seglingen. Jag vill ju bada i sommar! Har hört flera som kallat den för Johns bästa bok...

Nåja, ett boktips till er alla som vågar!


Bild; Kanske kan behöva den här i sommar?

/C


12:e maj 2011 - Upploppet

12:e maj 2011;
300h+ arbete & planering
77 dagar av arbete på båten
3 dagar kvar till sjösättning
13 dagar kvar till avfärd

Ifall hela det här renoveringsprojektet vore en maraton så skulle man nog lätt kunna säga att vi är inne på upploppet nu. Är nog ganska svårt för gastarna som ska med i juli att inse att det nu börjar bli allvar, men, det är det.

Som sagt, arbetet är inne på slutspörten. Båten har idag dammsugits, jag har fortsatt med målning av de sista partierna inne i båten (t.ex. kölsvinet) för att imorgon avklara de sista partierna i vad vi skämtsamt brukar kalla båtens "aktersalong". H-båten har ett otroligt stort stuvutrymme i båtens akter i jämförelse med båtens storlek.

Visst är det tänkt att man ska lägga tampar, ankare med mera där, men rent teoretiskt; En sticksåg, lite glasfiber, nya luckor, ett par fönster och vips! Så har du en H-båt där sex personer får plats, och ingen har någonstans att lägga sina saker.

För övrigt har dagen även inneburit införskaffandet av en VHF samt en GPS. Jag har varit på mitt gamla jobb; Växjödyksport, och hämtat min dykutrustning. Ni som läst inlägget "Om Oss" som beskriver dem som jobbar med Acheilos vet redan om att jag arbetat som dykinstruktör, men det har bara blivit ett dyk i Sverige i år (under isen), så förhoppningen är att jag ska kunna stuva in dykarflaskan någonstans i båten. Kan nog vara praktiskt om man gör en rejäl grundstötning.

Förutom allt detta har jag denna dag även hunnit med att börja packa. Vadå, nu redan? Japp. Imorgon är dagen då vi för första gången istället för att lyfta ur saker ur Acheilos, istället börjar bära in saker. Dynor, den första packningen, båthakar, paddlar, fendrar och mycket mer. Allt ska in! Båten ska ju trots allt från Växjö till Kalmar på söndag, så det är dags att börja köra packningen nu om allt ska hinna stuvas.

/C

11:e maj 2011 - Två veckor & PTS

"Så, kommer du ihåg nu? Vad var avseglingsdatumet för våran långsegling á la 54 dagar på Östersjön?"

Var det inte 25:e maj? Jo! Och det betyder alltså att det nu är exakt TVÅ veckor kvar tills det är tänkt att vi ska avsegla från Kalmar i riktning norrut!

Finns det mycket kvar att göra? You bet!

Igår fick vi brev från PTS = Post och Tele Styrelsen med anropssignal etc. så att vi kan ha vår VHF. Utmärkt! Då är det bara att fixa en VHF i så fall. Ok, den kom till posten idag så jag ska försöka hämta ut den liksom GPS:en imorgon. Förutom det blev det en vända till matbutiken för inköp av... Ja, mat? Men köpte också något lite mer hårdsmält; En pulversläckare!

Och ja, så jobbade jag ju i lokalen ett par timmar också. Isolerade klart insidan av båten med vår fina gråa isolering, gjorde klart gardinerna och satte dit fästet som vår fina utombordare sedan ska sitta på. Jag säger "fina" utombordare, för vi fick ju faktiskt igång den!


Bild; VHF cert (Check), PTS tillstånd (Check), VHF... (Che... ehh)

Nej ni läsare (vilka ni nu skulle vara). Nu ska jag ut och springa en slinga. Ikväll blir nog mest slö jogging runt Bergundasjön till tonerna av Pink Floyd och "Another Brick In The Wall".
Lite kondition ska man nog ändå ha om man ska ut och segla. Målet var 15km under 1½h innan avseglingen, men det lyckades jag ju med förra gången... Så, hmm, hade vi tårta hemma sa du?

/C

10:e maj 2011 - The Iron Curtain

Javisst, denna Underbara dag firar vi med att driva lite med den engelska översättningen av "Järnridån" eftersom Curtain även betyder Gardin.

Har varit i lokalen i över åtta timmar denna tisdag. Suttit fast vingmutter vid förpiksluckan så man kan stänga den, skruvat dit gångjärn på en lucka i köket, satt dit metallplattor vid låset i skjutluckan för att förhoppningsvis skrämma bort tjuvar med en IQ under 32 och göra livet besvärligare för de fåtal som har över 32.

Sen har vi även varit och köpt fler skruvar, muttrar & brickor för att kunna sätta upp gardinerna.
Det tog fyra timmar och det finns fortfarande en hel del kvar att göra... Men, se, så snyggt det blev!


Bild; Rostfritt, älska rostfritt! (Ska inte uttalas, det ska sjungas)

Nej du, tror jag skriver mer någon annan dag. Antagligen imorgon. Det har blivit rätt sent och imorgon är ännu en arbetsdag. Vi höres!

9:e maj 2011 - Kloka ord från Jason

Förutom ännu en tur till färgbutiken för att köpa mer vit färg till båten har denna dag mest handlat om att göra färdigt de sista sakerna till båtens gardiner; Gardinstängerna!


Bild; Tillsågade! Nu ska de bara sättas upp...

Aldrig har det varit så lämpligt att citera Jason från miniserien Torkel i knipa;

"Man vet aldrig när man behöver ett schysst järnrör"

Synd då att våra gardinstänger inte är av järn, utan av rostfritt stål!

/C

8:e maj 2011 - Helgens bravader

Hallå där! 

Visst finns det viktigare saker än att läsa den här bloggen, men det finns garanterat viktigare saker än att skriva i den. Ska sanningen fram har vi i helgen haft så mycket att göra att jag faktiskt inte har haft tid att skriva någonting här.

"Nåja, vad har gjorts då som varit så viktigt?"

Fredag; (6:e)
Det blev lite gelcoat spackling på däcket, målade bottenfärg, gjorde en inventering av de segel som följde med Acheilos när vi köpte henne. Efter det kom en kompis vid namn Erik på besök och tillsammans lyckades vi få båtens motor att fungera.


Bild; Av de sex seglen kommer vi använda ett storsegel, en fock & en spinnaker. Precis som H-båtar brukar ha när de tävlingsseglar.


Bild; Ingen beskrivning :)

Lördag; (7:e)
Arbetade länge i lokalen denna dag. Satte upp den sista gråa isoleringen, bottenmålade, fixade båtbatteriet, började fästa dit halkiparna och pulpiten. Vi tog även loss motorfästet från akterspegeln och mycket, mycket mer.

Söndag; (8:e)
Målade den sista bottenfärgen, satte slutgiltigt dit halkiparna & pulpiten. Vi satte också dit propellern på motorn igen eftersom vi tog bort den i fredags. Skar även till isoleringen lite grann så den skulle se bättre ut och efter det satte vi dit badstegen på akterspegeln. M.m.

17:e april = Fyra veckor kvar
24:e april = Tre veckor kvar
1:a maj = Två veckor kvar
8:e maj = En vecka kvar!!!
15:e maj = Sjösättning (Förhoppningsvis)

/C




5:e maj 2011 - The botten is nådd

Eftersom jag igår ändå pratade lite om musik kan jag väl likväl fortsätta där, i alla fall i dagens titel. Nej, vi har inte nynnat till Timbuktu idag (inte så mycket i alla fall). Utan "botten" referar denna gång till vad vi har målat idag = Första lagret på vår bottenfärg!

Varför då?
"Varför? Jo, därför att om man står stilla tillräckligt länge i vattnet kommer en av följande saker att ske;
A = Sköldpaddor vågar simma nära, vilka du kan binda ihop och använda som flotte.
B = Alger, havstulpaner och övrig växtlighet börjar växa på dina vader

Nå, vad är det som händer? Rätt svar är naturligtvis "B", något som alltså kan hända även Acheilos när hon är ute i vattnet. Tulpaner i all ära, men havstulpaner slipper vi helst. Av den anledningen smetar man på en bottenfärg som dessa organismer inte gillar eller inte kan få grepp på, och båten fortsätter vara slank och fin! Slank och fin i båtsammanhang = en snabb båt!"


Bild; Hampus hjälper till och målar bottenfärg (svart), i bilden syns även lite av den gråa vinyl primern innan den målades över. Christofer jobbade under tiden på båtens kök som nu är näst intill klart.

I lokalen fick vi idag även besök av Henrik samt hans pappa Per vilka var på genomresa. Verkade som om båtrenoveringen av dem fick tummen upp, och Henrik gillade fönsterramarna.

I övrigt har vi idag förut bottenfärg och kök även hunnit med att epoxispackla de sprickor som fanns uppe på däck i samband med den ej avlastade pulpiten i fören. Människor som krängt sig ombord den vägen hade alltså med sin tyngd pga de ej avlastade skruvarna skapat långa sprickor i fören. Vi har inte tagit bort allt, men vi har förstärkt lite i alla fall.

/C

4:e maj - Acheilos på Vinyl

Har vi gjort musik av Acheilos? Eller rent ut sagt spelat in en "Acheilos Greatest Hits"? Nej då, inget av detta, men jag har idag hunnit med väldigt mycket annat;

  • Åkt till färgbutiken för att köpa en Vinyl Primer till båten (mer om detta sen)
  • Varit i sybutiken för att köpa mer saker för båtens gardiner
  • Våtslipat hela båten under vattenlinjen för att rugga upp epoxin
  • Tvättat allt slipat med T-röd
  • Målat upp hela burken med Vinyl Primer
  • Sytt färdigt båtens alla gardiner

Vad är en Vinyl Primer?
Den fungerar lite som en färg som du målar över båtens epoxi för att skydda skrovet ytterligare från slitage, men framförallt för att skapa ett skikt du kan måla båtens bottenfärg på. Med andra ord, båtens bottenfärg biter sig fast bättre. Båtens botten är nu ej längre epoxisvart utan grå eftersom vår Vinyl Primer innehåller aluminium, men, imorgon blir det den svarta bottenfärgen som ska på!

Gardiner;
Javisst, och så är båtens gardiner klara också (hoppas jag). Känns inte precis som den första saken man kommer att tänka på när det gäller att renovera en segelbåt. Saken är dock sådan att det inte fanns några gardiner där innan, och med sommarens ljusa nätter kan det vara svårt att sova (för vissa) om det är för ljust.

Lite då och då de senaste veckorna har jag jobbat vidare för att sy de totalt åtta blåa gardiner som kommer pryda vår segelbåt. Förhoppningsvis är de bra, men man vet aldrig. Jag kanske tvingas sy om dem... Nåja, vem vet!


Bild; Lägger upp den här bilden därför att jag glömde fota arbetet i lokalen idag. Detta börjar bli som Bilddagboken, suck!

PS. Diskussionerna med musikbolagen angående "Acheilos Greatest Hits" går vidare, men musikbolagen ger oss bara skambud på dryga miljonen, så vi nekar och fortsätter fila på låtlistan som hittills består av;
  1. Spinning Away (Av Sugar Ray)
  2. Birds ask for you (Av Tom Frager)
  3. Free Falling (Av John Mayer)
  4. Sinnerman (Av Nina Simone)
  5. Mareld (Av Lars Winnerbäck)
Spotify var alldeles utmärkt för sånt här innan, tills de ville ha betalt! Greedy bastards! Nu finns Youtube istället.

Fler låtar kommer nog snart, om inte annat får du gärna tipsa oss på Acheilos om bra musik för segling, båtrenovering eller i allmänhet! Hehe DS. 

/C

3:e maj 2011 - Bra & dåliga nyheter

Hejsan alla ni som inte har något bättre för er än att läsa den här bloggen :)

Både bra och dåliga nyheter jag har att dela med mig idag.

"Vilken vill ni höra först? Hallå? Ja eftersom jag inte hör något svar och antalet kommentarer på den här bloggen är på tok för få så bestämmer jag det själv"

Den goda nyheten;
Ja, den är att det i nuläget verkar som vi blir åtta personer som hänger med på denna segling i sommar med mig själv inräknat. Detta är över förväntan och det ska bli riktigt kul! Jag har nu gastar för majoriteten av alla segelsträckor ifall allt går som planerat. Utmärkt!

Den dåliga nyheter;
Och den handlar om att vi inte lyckats hitta några gastar för resans nordligaste sträckor, från Möja, vidare över till Åland och ned igen till Sandhamn. Det kanske är så att många vill segla söderut eftersom alla sträckor från Sandhamn till Bornholm är bemannade... 

"Vad innebär då detta?"
Jag har räknat med att tvingas segla ensam någon sträcka, vilket är fullt möjligt, men självklart inte idealiskt ur ett säkerhetsperspektiv. T.ex. Har en säkerhetssele inköpts så att man kan haka fast sig i linor när man rör sig omkring på båten, men den bästa säkerhetsdetaljen är nog ändå, just precis, en vän!

Av denna anledning finns det risk att det inte blir något översegling till Åland. Finska sjökort är oftast svårare att läsa och rent ut av sämre. Detta försvårare inte bara för ryska ubåtar, utan även för oss fritidsseglare. Glöm sedan inte att angöra en främmande hamn är alltid speciellt, och seglingen till Åland är över öppet hav.

"Så vad gör vi nu då?"
Antagligen bunkras båten full med mat och sen seglar jag (Christofer) runt ensam i Stockholmsskärgård istället. Inte så illa det heller eftersom det är en av de vackraste svenska skärgårdarna, och jag har varit där på seglarsemester två gånger tidigare. I värsta fall lägger jag mig i en skyddad vik med en bok, ett glas whisky och tittar på solnedgången... Livet tål ju att levas, även utan Åland!

/C

2:a maj - Byta upp sig

För att ha tid (och plats) för H-båten Acheilos har familjen successivt sålt sina andra flyttyg.

Optimist;
Den optimistjolle jag lärde mig segla med och som jag (till viss del) köpte för mina egna pengar i, nio, tioårs åldern såldes förra hösten. Den hade då varit i lillasysters ägo de senaste åren, men namnet Titanic fick hon behålla även då. Att hon faktiskt Var osänkbar fick hon bevisa gång på gång i diverse ganska avsiktliga badturer.

E-jolle;
Sedan den E-jolle som jag bytte till efter optimisten står nu till försäljning. Om man letar efter en bra uppföljare till en optimist är denna båtklass perfekt. Formen på båtens skrov gör den snabb och man kan få fart även vid ganska svaga vindar. Detta passar såklart utmärkt när man tillslut kan placera fötterna i krängbanden och luta sig ut över vattenytan. Närmare naturen än så kommer man inte! Annons på blocket kommer denna veckan...

Bild; Med rätt vind kan man i alla fall hålla jämna steg med vår motorbåt!

Acheilos;
Javisst, och så vår kära H-båt. Var och tittade på henne i lokalen idag och kan berätta att hon ser fin ut. Bara på något enstaka ställe det samlats för mycket färg, men det var lätt att avlägsna.

Efter det bar det iväg till färgbutiken för att köpa bottenfärg för båten. Vi beslöt oss för en Jotun Nonstop Eco, en självpolerande färg som inte innehåller några biocider. Östersjön behöver inte mer miljögifter och det är redan tveksamt om man borde äta fisk ifrån detta innanhav ändå.

En intressant jämförelse är hur Irland i december 2008 återkallade Allt griskött som slaktats eftersom 10% av dem konsumerat foder som innehöll dioxiner. Östersjöfisk är det dock "inga problem" att konsumera, trots att den innehåller dioxiner.

Nåja, svenska regeringen var bara tvungen att 2011 be EU om undantag mot att sälja dioxinfisk så att vi kan fortsätta konsumera surströmming och sill. Bara 53 dagar kvar, så, Glad midsommar! OK om jag bara tar nubben?
http://www.dn.se/nyheter/politik/surstrommingen-ar-raddad
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dioxiner

1:a maj 2011 - Därom tvista de lärde

Epoxi, det ord som i särklass beskriver denna dag bäst. Helt klart bättre än röda fanor och plakat... Eller? ;)
För den som inte vet vad detta magiska, mystiska men inte så mysiga medel kallat "Epoxi" är för något så kan det i princip liknas vid... Plast? 

Att en träbit suger åt sig vatten vet de flesta, men saken är att även en plastbåt gör det. Resultatet blir massor av små vattenblåsor (även kallat böldpest) i skrovet vilka inte bara är fula, utan de försvagar även skrovets styrka och kan bli ett allvarligt problem. Av denna anledning använder man sig av en böldspärr, även kallad epoxi!

Tänk er en slags segflytande olja som man applicerar på skrovets undersida med en roller. Den övergår sedan från segflytande till gummikonsistens till lakrits och slutligen stelnar det och blir stenhårt... Ja, ungefär så.

Just detta har jag (Christofer) och Per Anders sysslat med idag i så där sex timmar. I stort sett är vi nöjda med resultatet. Hoppas bara inte att det bildas för mycket rinningar i färgen tills imorgon.


Bild; Fiskarna kommer kunna använda henne som spegel!

När det kommer till att arbeta med epoxi så är det ungefär som religion; "Många som sysslar med det, och väldigt många olika teorier om hur det bör göras". Därom tvista de lärde beskriver hela proceduren ganska väl eftersom om man läser manualerna för Hur man ska arbeta med det, ja då är det inte säkert att du får samma svar från dem som har lång erfarenhet av att arbeta med det.

Sammanfattningsvis kan man säga att min teori var tunna lager, men många. Pappa arbetade istället med stora rörelser men mycket epoxi... Efter ett par timmars jobb började jag arbeta med mer epoxi, och pappa med mindre. 

Blev det bra? Ja det får du och jag se imorgon!

/C



RSS 2.0