12:e maj 2011 - Upploppet

12:e maj 2011;
300h+ arbete & planering
77 dagar av arbete på båten
3 dagar kvar till sjösättning
13 dagar kvar till avfärd

Ifall hela det här renoveringsprojektet vore en maraton så skulle man nog lätt kunna säga att vi är inne på upploppet nu. Är nog ganska svårt för gastarna som ska med i juli att inse att det nu börjar bli allvar, men, det är det.

Som sagt, arbetet är inne på slutspörten. Båten har idag dammsugits, jag har fortsatt med målning av de sista partierna inne i båten (t.ex. kölsvinet) för att imorgon avklara de sista partierna i vad vi skämtsamt brukar kalla båtens "aktersalong". H-båten har ett otroligt stort stuvutrymme i båtens akter i jämförelse med båtens storlek.

Visst är det tänkt att man ska lägga tampar, ankare med mera där, men rent teoretiskt; En sticksåg, lite glasfiber, nya luckor, ett par fönster och vips! Så har du en H-båt där sex personer får plats, och ingen har någonstans att lägga sina saker.

För övrigt har dagen även inneburit införskaffandet av en VHF samt en GPS. Jag har varit på mitt gamla jobb; Växjödyksport, och hämtat min dykutrustning. Ni som läst inlägget "Om Oss" som beskriver dem som jobbar med Acheilos vet redan om att jag arbetat som dykinstruktör, men det har bara blivit ett dyk i Sverige i år (under isen), så förhoppningen är att jag ska kunna stuva in dykarflaskan någonstans i båten. Kan nog vara praktiskt om man gör en rejäl grundstötning.

Förutom allt detta har jag denna dag även hunnit med att börja packa. Vadå, nu redan? Japp. Imorgon är dagen då vi för första gången istället för att lyfta ur saker ur Acheilos, istället börjar bära in saker. Dynor, den första packningen, båthakar, paddlar, fendrar och mycket mer. Allt ska in! Båten ska ju trots allt från Växjö till Kalmar på söndag, så det är dags att börja köra packningen nu om allt ska hinna stuvas.

/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0