20:e juni 2011 - Regnkläder A till O

Hejsan alla

Var är jag nu? Söder om Arkö, någonstans... Sen sist jag skrev (vilket var i morse, jag vet) så har jag lämnat Oxelösund för att segla söderut mot Västervik. Ambitionen var att komma så långt det gick, med resultatet att det inte gick alls. Efter att ha kommit förbi Arkö som i sig visserligen är en bit så blev det nästan fullständig stilje. 

Jag gav då upp och styrde in Acheilos till Kråkskär, tre små sammanhängande öar som tillsammans bildade formen av ett "U", där jag såklart la mig. Knappt har jag fått ned seglet och förtöjt innan ett rejält oväder drar fram.

Väl inne i båten kan jag mest roa mig med att fundera ifall båten skulle fungera som en "Faradays bur" ifall blixten slog ned i masten. Haglet som smattrar mot skrovet visar sig vara nära på 5mm och jag är ytterst glad över att vara "inomhus". 

Ovädret fortsätter och jag käkar mat. Eftersom jag ändå planerade att ligga kvar vid Kråkskär tar jag upp boken "Ursäkta, men din själ dog nyss" av Danny Wattin och läser klart den på ett par timmar. (Bra bok förresten).

När min lässtund slutligen är över visar det sig att vågorna slår mot styrbord fribord och vi har ännu en gång börjat dragga. Ännu ett oväder är på väg och jag lyckas på rekordfart förbereda båten för att kasta loss. Jag lyckas därefter segla ett par sjömil söderut och lägger till i skydd av två öar i ett litet sund. Det är långt ifrån optimalt och jag kommer ställa klockan imorgon på 06:00 för att ge mig iväg så snart som möjligt med destination Västervik eller vad som helst som är bättre natthamn än det här.

Nu ska jag dricka upp mitt te och fortsätta hoppas på att jag inte blir förkyld av de senaste dagarnas regnoväder. Det har regnat en hel del de senaste 48 timmarna och det som håller mig torr i huvudtaget är seglarbyxorna jag fick av mamma. Tack ännu en gång!

/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0