2:a maj - Byta upp sig

För att ha tid (och plats) för H-båten Acheilos har familjen successivt sålt sina andra flyttyg.

Optimist;
Den optimistjolle jag lärde mig segla med och som jag (till viss del) köpte för mina egna pengar i, nio, tioårs åldern såldes förra hösten. Den hade då varit i lillasysters ägo de senaste åren, men namnet Titanic fick hon behålla även då. Att hon faktiskt Var osänkbar fick hon bevisa gång på gång i diverse ganska avsiktliga badturer.

E-jolle;
Sedan den E-jolle som jag bytte till efter optimisten står nu till försäljning. Om man letar efter en bra uppföljare till en optimist är denna båtklass perfekt. Formen på båtens skrov gör den snabb och man kan få fart även vid ganska svaga vindar. Detta passar såklart utmärkt när man tillslut kan placera fötterna i krängbanden och luta sig ut över vattenytan. Närmare naturen än så kommer man inte! Annons på blocket kommer denna veckan...

Bild; Med rätt vind kan man i alla fall hålla jämna steg med vår motorbåt!

Acheilos;
Javisst, och så vår kära H-båt. Var och tittade på henne i lokalen idag och kan berätta att hon ser fin ut. Bara på något enstaka ställe det samlats för mycket färg, men det var lätt att avlägsna.

Efter det bar det iväg till färgbutiken för att köpa bottenfärg för båten. Vi beslöt oss för en Jotun Nonstop Eco, en självpolerande färg som inte innehåller några biocider. Östersjön behöver inte mer miljögifter och det är redan tveksamt om man borde äta fisk ifrån detta innanhav ändå.

En intressant jämförelse är hur Irland i december 2008 återkallade Allt griskött som slaktats eftersom 10% av dem konsumerat foder som innehöll dioxiner. Östersjöfisk är det dock "inga problem" att konsumera, trots att den innehåller dioxiner.

Nåja, svenska regeringen var bara tvungen att 2011 be EU om undantag mot att sälja dioxinfisk så att vi kan fortsätta konsumera surströmming och sill. Bara 53 dagar kvar, så, Glad midsommar! OK om jag bara tar nubben?
http://www.dn.se/nyheter/politik/surstrommingen-ar-raddad
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dioxiner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0