3:e maj 2011 - Bra & dåliga nyheter

Hejsan alla ni som inte har något bättre för er än att läsa den här bloggen :)

Både bra och dåliga nyheter jag har att dela med mig idag.

"Vilken vill ni höra först? Hallå? Ja eftersom jag inte hör något svar och antalet kommentarer på den här bloggen är på tok för få så bestämmer jag det själv"

Den goda nyheten;
Ja, den är att det i nuläget verkar som vi blir åtta personer som hänger med på denna segling i sommar med mig själv inräknat. Detta är över förväntan och det ska bli riktigt kul! Jag har nu gastar för majoriteten av alla segelsträckor ifall allt går som planerat. Utmärkt!

Den dåliga nyheter;
Och den handlar om att vi inte lyckats hitta några gastar för resans nordligaste sträckor, från Möja, vidare över till Åland och ned igen till Sandhamn. Det kanske är så att många vill segla söderut eftersom alla sträckor från Sandhamn till Bornholm är bemannade... 

"Vad innebär då detta?"
Jag har räknat med att tvingas segla ensam någon sträcka, vilket är fullt möjligt, men självklart inte idealiskt ur ett säkerhetsperspektiv. T.ex. Har en säkerhetssele inköpts så att man kan haka fast sig i linor när man rör sig omkring på båten, men den bästa säkerhetsdetaljen är nog ändå, just precis, en vän!

Av denna anledning finns det risk att det inte blir något översegling till Åland. Finska sjökort är oftast svårare att läsa och rent ut av sämre. Detta försvårare inte bara för ryska ubåtar, utan även för oss fritidsseglare. Glöm sedan inte att angöra en främmande hamn är alltid speciellt, och seglingen till Åland är över öppet hav.

"Så vad gör vi nu då?"
Antagligen bunkras båten full med mat och sen seglar jag (Christofer) runt ensam i Stockholmsskärgård istället. Inte så illa det heller eftersom det är en av de vackraste svenska skärgårdarna, och jag har varit där på seglarsemester två gånger tidigare. I värsta fall lägger jag mig i en skyddad vik med en bok, ett glas whisky och tittar på solnedgången... Livet tål ju att levas, även utan Åland!

/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0